Scroll Top
kosmogonik
adaptacja Pawła Szarzyńskiego w technologii VR
W

1964 roku Stanisław Lem przewidział wynalezienie technologii VR nazywając ją fantomatyką. Prawie sześćdziesiąt lat później, w 2021 roku, Kinhouse Studio prezentuje animację KOSMOGONIK – pierwsze doświadczenie VR inspirowane pracą tego legendarnego pisarza. Wyreżyserowany przez Pawła Szarzyńskiego, KOSMOGONIK adaptuje wciąż aktualną historię Lema na zupełnie nowe medium. Wizualna strona projektu inspirowana jest rysunkami Daniela Mroza. Zakładając okulary VR, widzowie wchodzą do głowy tytułowego bohatera – starego robota, który wyłapując swoje wiekowe wspomnienia prowadzi ich w głąb ponadczasowej historii.

Wizualna strona projektu inspirowana jest rysunkami Daniela Mroza, słynnego ilustratora wielu dzieł Lema. Zakładając okulary VR, widzowie wchodzą do głowy tytułowego bohatera – starego robota, który wyłapując swoje wiekowe wspomnienia prowadzi ich w głąb ponadczasowej historii.

kosmogonik

adaptacja VR

W

swoim eseju Summa Technologiae, Stanisław Lem opisał aparat dzięki któremu ludzie mogą doświadczać wirtualnego świata. Podobnie jak późniejszy wizjoner – Jaron Lanier, twórca technologii VR, Lem zwrócił uwagę zarówno na możliwości jak i zagrożenia tej futurystycznej technologii.

Opowiadanie “Uranowe Uszy” ze zbioru “Bajki Robotów” (1964) adresuje te i inne pytania związane z rozwojem społeczeństwa i technologii. Na odległej planecie Aktynuria, despotyczny król Architor, w strachu przed utratą władzy, wykorzystując wiedzę na temat promieniotwórczych pierwiastków, tworzy narzędzie opresji Palatynidów – humanoidalnych robotów zamieszkujących Aktynurię. Czy zmuszeni do życia w izolacji Palatynidzi, znajdą w sobie siłę, żeby walczyć z reżimem? Młody wynalazca Pyron wpada na pewien pomysł, który ma szansę się powieść…

Wyreżyserowany przez animatora i artystę wizualnego Pawła Szarzyńskiego, KOSMOGONIK adaptuje wciąż aktualną historię Lema na zupełnie nowe medium, tworząc przy tym jednocześnie nadzwyczaj eksperymentalną i niezwykle przyswajalną formę. Wizualna strona projektu inspirowana jest rysunkami Daniela Mroza, słynnego ilustratora wielu dzieł Lema. Zakładając okulary VR, widzowie wchodzą do głowy tytułowego bohatera – starego robota, który wyłapując swoje wiekowe wspomnienia prowadzi ich w głąb ponadczasowej historii. Podejmując przewidywania Lema, KOSMOGONIK rozpala nowe dyskusje o świecie i społecznościach w jakich aktualnie żyjemy adresując problemy kryzysu demokracji, autorytarnych rządów czy rosnącej izolacji; szuka rozwiązania kryzysów w sile ruchów społecznych oraz zaufaniu nauce. Aplikacja stworzona została z myślą o międzynarodowych festiwalach filmowych, muzeach a także innych instytucjach wykorzystujących i promujących nowe technologie. Jest dostępna w polskiej i angielskiej wersji językowej. Producentką filmu pozostaje Marta Szarzyńska (Kinhouse Studio), autorami scenariusza Lauren Dubowski we współpracy z reżyserem. Za animację i development odpowiedzialne jest studio Locomotive oraz Paweł Szarzyński. Identyfikacją wizualną projektu zajął się Robert Zając (kolektyw kilku.com). Muzykę skomponował Piotr Kurek. Koproducentami projektu są Instytut Adama Mickiewicza, Narodowe Centrum Kultury, Mazowiecki i Warszawskim Funduszem Filmowym oraz Aura Films. Film współfinansowany jest ze ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Kinhouse Studio to niezależny kolektyw producencki, założony przez rodzeństwo – producentkę Martę Szarzyńską oraz animatora, projektanta i reżysera Pawła Szarzyńskiego. Doświadczenie zdobywali współpracując przez lata z licznymi firmami i instytucjami, przy projektach z zakresu reklamy, teatru i filmu. W 2020 roku połączyli siły, tworząc Kinhouse Studio. W roku 2021 odbędzie się premiera ich pierwszego pełnometrażowego filmu “Piosenki o miłości”, w reżyserii Tomasza Habowskiego oraz animacji VR – “Kosmogonik”, w reżyserii Pawła Szarzyńskiego. W swoim dorobku mają także krótkometraży film “Eden House”.

Nowe wydanie “Summy Technologiae” ukaże się w tym roku w serii Wydawnictwa Literackiego z okładkami, zaprojektowanymi przez Przemka Dębowskiego