Scroll Top
ODYSEJA LEMOWSKA
cztery spektakle w ramach projektu „2021: Odyseja Lemowska”

Zapraszamy na… przyszłość! To będzie teatralna podróż w czasie, przestrzeni i rzeczywistości. Teatr Gdynia Główna zaprasza do namacalnego kontaktu z futurystycznymi światami Stanisława Lema. W ramach projektu „2021: Odyseja Lemowska” Gdynia stanie się sceną czterech teatralnych adaptacji prozy słynnego polskiego pisarza i futurologa. Projekt będzie częścią narodowej akcji #ROKLema i zaskoczy publiczność wyjątkowo błyskotliwymi i aktualnymi wątkami prozy Lema. Jest on finansowany ze środków Miasta Gdyni.

HARMONOGRAM
  • 17 – 18 lipca 2021 godz. 19:00,
    Zespół Szkolno – Przedszkolny nr 3, ul. Nagietkowa 73, Dąbrowa/Gdynia
  • 24 – 25 lipca 2021 godz. 19:00,
    Szkoła Podstawowa nr 26, ul. Tatrzańska 40, Działki Leśne/Gdynia
  • 23-24 sierpnia 2021 godz. 18:00,
    schody Gdyńskiego Centrum Filmowego, Plac Grunwaldzki 2, Śródmieście/ Gdynia
  • 18-19 września 2021 godz. 18:00,
    Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8, ul. Wiczlińska 50, Wiczlino/Gdynia
  • wstęp bezpłatny
LINKI

ODYSEJA LEMOWSKA

Z
apraszamy na… przyszłość! To będzie teatralna podróż w czasie, przestrzeni i rzeczywistości. Teatr Gdynia Główna zaprasza do namacalnego kontaktu z futurystycznymi światami Stanisława Lema. W ramach projektu „2021: Odyseja Lemowska” Gdynia stanie się sceną czterech teatralnych adaptacji prozy słynnego polskiego pisarza i futurologa. Widzów czeka więc podróż między jawą oraz snem, rozmowy z intrygującym robotem, radykalna naprawa historii ludzkości i sądowa próba rozstrzygnięcia dylematów cyborgizacji.
Fantastyczne przedstawienia zaprezentujemy w ciekawych i nieoczywistych przestrzeniach Gdyni i stworzymy w mieście naszą wersję Kongresu Futurologicznego. Każdy spektakl będzie więc wykładem prezentowanym na tym wydarzeniu, a widzów zaprosimy do wcielenia się w role dociekliwych naukowców uczestniczących w prezentacjach. Aktywny udział w kongresie jest mile widziany!
Projekt stanie się częścią narodowej akcji #ROKLema i zaskoczy publiczność wyjątkowo błyskotliwymi i aktualnymi wątkami prozy Lema. Przedstawienia udowodnią również, że przyszłość z utworów tego pisarza często jest już naszą teraźniejszością.
Projekt jest finansowany ze środków Miasta Gdyni.
Spektakle grane są plenerowo. W każdej lokalizacji prezentujemy cztery tytuły – dwa spektakle dziennie grane jeden po drugim, w ciągu kolejnych dwóch dni. Pierwszego dnia od godziny 19.00 zaprezentujemy spektakle: „Kongres Futurologiczny” i „Czy Pan istnieje, Panie Johns?” Stanisława Lema, drugiego dnia (również o godzinie 19.00) zagramy natomiast przedstawienia „Teohiphip” i „Maska”. Zachęcamy do uczestnictwa we wszystkich przedstawieniach.

Więcej o spektaklach:

“KONGRES FUTUROLOGICZNY” 

Scenariusz: Ewa Ignaczak

Reżyseria: Ida Bocian

Obsada: Marek Kościółek, Bartłomiej Sudak, Krystian Wieczyński

Światło: Marzena Chojnowska

Muzyka: algorytmy TrueGrid A-100 oraz AcidMachine2

Jak odróżnić ułudę od rzeczywistości? Czy obudzenie się z koszmaru oznacza ostateczny powrót do prawdziwego życia? Właśnie na takie pytania i dylematy będzie musiał znaleźć odpowiedź Ijon Tichy, gwiezdny podróżnik i prelegent Kongresu Futurologicznego. Mężczyzna oszołomiony silnymi środkami halucynogennymi trafi do świata, gdzie teraźniejszość wydaje się zbyt idealna. Tichy wyruszy więc w podróż pomiędzy jawą i snem w rozpaczliwej próbie dotarcia do prawdy. W trakcie swojej wyprawy odwiedzi światy, gdzie problemy społeczne udało się rozwiązać w sposób radykalny i będzie kuszony nową rzeczywistością. Bo może nie warto kwestionować przejmującego szczęścia, nawet jeśli wywołano je w sposób sztuczny? Spektakl Idy Bocian wciągnie widzów w hipnotyczną wyprawę prelegenta Kongresu i zachęci do wspólnego podważania wytworów naszej ludzkiej percepcji.

“MASKA”

Adaptacja i reżyseria: Ewa Ignaczak

Obsada: Małgorzata Polakowska, Jacek Panek

Światło i opracowanie muzyczne: Marzena Chojnowska

Muzyka: Maciej Szkudlarek

To fascynujące odkrycie zgromadzi niemal wszystkich naukowców i dziennikarzy z każdego cywilizowanego zakątka kosmosu! Atrakcją Kongresu Futurologicznego będzie prezentacja zrekonstruowanego androida, u którego pierwszy raz w historii mogła pojawić się sztuczna inteligencja. Spotkanie z maszyną przywoła jej pierwsze próby odkrywania własnej świadomości, nagłe pojawienie się ludzkich uczuć i walkę z programem, który zamienia ją w mordercze narzędzie zemsty. Co wpłynie na jej dalsze losy? Program, czy też świeżo nabyte emocje? Spektakl „Maska” Ewy Ignaczak wprowadzi widzów w świat najbardziej mrocznego opowiadania Stanisława Lema. Tutaj to android będzie ostrzegał przed autorytarnością władzy i spróbuje odkryć prawdziwą istotę człowieczeństwa. Jaką wystawi ocenę swoim konstruktorom?

“TEOHIPHIP” wg “PODRÓŻY 20” z “DZIENNIKÓW GWIAZDOWYCH”

Scenariusz: Ewa Ignaczak

Reżyseria: Grzegorz Kujawiński

Obsada: Marek Kościółek, Bartłomiej Sudak, Krystian Wieczyński

Światło: Kajetan Tomaniak

Naprawić, oczyścić, wyregulować i przede wszystkim uporządkować historię człowieka! Właśnie takie są główne cele programu TEOHIPHIP, czyli Telechronicznej Optymalizacji Historii Powszechnej Hyperputerem, którego szefem w XXVIII wieku zostaje gwiezdny podróżnik – Ijon Tichy. Zapraszamy do uczestnictwa w burzliwym rozliczeniu i podsumowaniu efektów tego projektu w ramach Ósmego Światowego Kongresu Futurologicznego. Dyskusja naukowców ujawni katastrofalne porażki tego szeroko zakrojonego programu i równie tragiczne sposoby ich poprawek, pojawią się też próby znalezienia winnych i ich sprawiedliwego ukarania. Nie będzie to jednak łatwe, bo jak zdyscyplinować kogoś za nieprzemyślaną ewolucję ziemskich zwierząt? Spektakl Grzegorza Kujawińskiego stanie się fascynującą podróżą przez historię ludzkości, odpowie na pytanie, dlaczego nasza historia wygląda tak, a nie inaczej i w przekonujący sposób pokaże, czym grożą zabawy w Boga.

“CZY PAN ISTNIEJE, PANIE JOHNS?”

Scenariusz i reżyseria: Ewa Ignaczak

Obsada: Ida Bocian, Filip Wójcik

Artefakty: Czesław Podleśny

Światło i opracowanie muzyczne: Marzena Chojnowska

Gdzie kończy się żywy człowiek, a zaczyna bezduszna maszyna? Co jest ważniejsze – prawo czy etyka? Na te pytania spróbuje odpowiedzieć rozprawa sądowa przeciwko kierowcy rajdowemu Mr. Johnsowi, którego wszystkie fragmenty ciała wymieniono po wypadkach na nowoczesne protezy. Ich producent przekonuje, że Johns jest tak naprawdę zbiorem protez i domaga się ich zwrotu. Adwokat pozwanego będzie natomiast bronił człowieczeństwa kierowcy. Czy w trakcie burzliwego procesu sądowego, nagłych zwrotów akcji i wymiany argumentów pojawi się recepta na ustalenie zawartości człowieka w człowieku? Przedstawienie zaprosi widzów do samodzielnych prób rozstrzygnięcia fascynujących dylematów cyborgizacji. Udowodni także aktualność wizji polskiego pisarza, bo utwór o Johnsie powstał w 1955 roku!

Kup wydanie “Niezwyciężonego” w serii Wydawnictwa Literackiego z okładkami, zaprojektowanymi przez Przemka Dębowskiego