uż przed 100 rocznicą urodzin Stanisława Lema, miała miejsce premiera kolejnej superprodukcji, przygotowanej przez Audiotekę specjalnie na tę okazję. Dotychczas czytelnicy mogli cieszyć się zrealizowanymi w tej formie, bardzo udanymi adaptacjami “Solaris” oraz “Niezwyciężonego”. Tym razem Audioteka sięgnęła po „Powrót z gwiazd”. Superprodukcje Audioteki cechuje nietuzinkowa oprawa muzyczna oraz doborowa obsada aktorska.
Ogromne figury w stożkach reflektorów; lało się z nich światło rubinowe, miodowe, gęste jak syrop, o niezwykłej koncentracji barwy. Szedłem bezwolnie, mrużąc oczy, zatracałem się. Stromy, zielony pasaż, groteskowe pawilony, pagody, do których szło się po mostkach, pełno małych lokali, woń smażeniny, ostra, natarczywa, rzędy gazowych płomyków za szybami, grzechot szkła, powtarzające się, metaliczne, niezrozumiałe dźwięki. Tłum, który mnie tu wniósł, zderzył się z innym, potem zrobiło się luźniej, wszyscy wsiadali do otwartego na przestrzał wagonu, nie, był tylko przezroczysty, jak odlany ze szkła, nawet siedzenia jak szklane, choć miękkie. Ani wiedziałem, kiedy znalazłem się w środku – jechaliśmy. Wagon gnał, ludzie przekrzykiwali głośnik powtarzający: „poziom Meridional, poziom Meridional, styki na Spiro, Blekk, Frosom”, cały wagon topniał, jakby przekłuwany snopami świateł, ściany przelatywały smugami płomienia i barw, paraboliczne łuki, białe perony, „Forteran, Forteran, styki Galee, styki rastów zewnętrznych, Makra” – mamrotał głośnik, wagon zatrzymywał się i gnał dalej; odkryłem zadziwiającą rzecz: nie czuło się hamowania i przyspieszania, jakby zniesiona została bezwładność. Jak to było możliwe? Sprawdziłem, uginając lekko kolana, na trzech kolejnych przystankach. Na wirażach też nic. Ludzie wysiadali, wchodzili, na przedniej platformie stała kobieta z psem, nigdy takiego nie widziałem, był ogromny, z głową jak kula, bardzo brzydki, w jego orzechowych, spokojnych oczach odbijały się pędzące wstecz, pomniejszone girlandy świateł. RAMBRENT RAMBRENT. Załopotało od białych i sinawych świetlówkowych rur, schody z krystalicznego blasku, czarne frontony, blask kamieniał powoli, wagon stał. Wysiadłem i osłupiałem. Nad zagłębioną amfiteatralnie tarczą przystanku wznosiła się wielopoziomowa, znana konstrukcja; byłem wciąż na dworcu, w innym miejscu tej samej gigantycznej hali, rozdętej białymi wymachami płaszczyzn. Skierowałem się ku krawędzi tego geometrycznie dokładnego zagłębienia – wagon odjechał już – i przeżyłem kolejne zdumienie: nie na dole byłem, jak mi się wydało, znajdowałem się właśnie wysoko, ze czterdzieści pięter nad wstążkami widzialnych w otchłani chodników, nad srebrnymi pokładami wciąż miarowo szybujących peronów, wchodziły między nie długie, milczące cielska i ludzie wydostawali się z nich przez szeregi klap, jakby te potwory, te chromowane ryby składały w regularnych odstępach złogi czarnej i kolorowej ikry.
POWRÓT Z GWIAZD
SUPERPRODUKCJA AUDIOTEKI
zięki wzbogaconej formie audiobooka słuchacze mogą lepiej poczuć klimat i przeżyć osobiste doświadczenie lemowskiej rzeczywistości. W rolę głównego bohatera – astronauty Hala Bregga, powracającego na Ziemię po wyprawie badawczej w okolice gwiazdy Fomalhaut, wcielił się Marcin Czarnik, któremu refleksje Stanisława Lema na temat idealnego społeczeństwa są bardzo bliskie. Cywilizacja bez lęku i agresji, w której ludzie nie pracują, a ich główne zajęcie to oddawanie się rozrywkom – to brzmi jak obietnica wspaniałego świata. Czy jednak na pewno bylibyśmy szczęśliwi w takiej rzeczywistości, jeśli ceną, jaką musielibyśmy za to zapłacić, jest brak głębszych emocji i wewnętrznych przeżyć? Superprodukcja Audioteki skłania do głębokiej refleksji na życiem w społeczeństwie, ponieważ format audio pozwala lepiej wczuć się w rozterki głównego bohatera, który po powrocie z kosmosu zastaje na Ziemi zrobotyzowany świat beznamiętnych ludzi.
Obsada aktorska:
- Marcin Czarnik – Hal Bregg
- Radosław Krzyżowski – Olaf
- Magdalena Koleśnik – Eri
- Sandra Drzymalska – Nais
- Maria Sobocińska – Aen Aenis
- Roman Gancarczyk – Doktor Juffon
- Łukasz Szczepanowski – Marger
- Krzysztof Zawadzki – Thurber
- Paweł Kruszelnicki – Roemer
Dodatkowo, 12 września o godzinie 19:30, w Centrum Kongresowym ICE Kraków, aktorzy, którzy występują w superprodukcji Audioteki, będą czytali fragmenty „Powrotu z gwiazd” przy dźwiękach prawdziwie kosmicznych brzmień. Serdecznie zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu.
Audioteka powstała w 2008 roku, stając się prekursorem branży audiobooków w Polsce. Dzięki m.in. superprodukcjom czy audioserialom jej słuchacze mogą oddać się cyfrowej rozrywce najwyższej jakości. Obecnie Audioteka zapewnia dostęp do największego katalogu produktów audio w języku polskim – jej biblioteka zawiera ponad 12 500 pozycji, w tym superprodukcje z najlepszymi reżyserami i największymi polskimi gwiazdami oraz świetną oprawą muzyczną. Ponadto klienci znajdą tu wyselekcjonowane treści w 11 językach, m.in. niemieckim, francuskim, hiszpańskim i tureckim. Audioteka produkuje ponad 30 000 godzin treści rocznie na trzy główne platformy. Są to: baza z audiobookami pod nazwą „Audioteka”, zbiór polskich i zagranicznych podcastów „Lecton” oraz platforma „Inspiro” przeznaczoną dla pracowników firm. Oprócz tradycyjnych audiobooków, produkcje firmy obejmują także takie formaty, jak audioseriale, treści edukacyjne, audio dokumenty, programy informacyjne, medytacje, treningi uważności czy audycje podróżnicze. Audiotekę tworzy zespół doświadczonych specjalistów, którzy znają nie tylko słuchaczy i ich potrzeby, ale także rynkowe trendy. W związku z tym marka mocno wspiera kulturę, czego najlepszym przykładem jest autorski program „Usłysz kulturę”, wspierający finansowo projekty związane z pisaniem scenariuszy, tekstów i spin-offów oraz produkcją treści.
Audioteka Klub – usługa, która daje dostęp do biblioteki ponad 8 000 audiobooków w ramach miesięcznego abonamentu. Dołączając do Audioteka Klub, słuchacz otrzymuje również możliwość zakupu ponad 12 000 tytułów dostępnych w Audiotece ze specjalną, stałą zniżką. Klubowicze zyskują również szereg przywilejów, m.in. możliwość dzielenia się zakupionymi audiobookami z członkami rodziny czy wcześniejszy dostęp do audioseriali, premier i podcastów.