rganizatorzy 24 Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie przygotowali dla odwiedzających imprezę specjalną Strefę Lema, gdzie zaprezentowano 120 wybranych wydań “Solaris” z całego świata oraz 16 efektownych grafik Daniela Mroza, stanowiących ilustracje do “Bajek robotów”, “Cyberiady” i “Dzienników gwiazdowych”.
“SOLARIS” TO NAJSŁYNNIEJSZA POWIEŚĆ LEMA, PRZETŁUMACZONA NA 50 JĘZYKÓW ORAZ OPUBLIKOWANA W PONAD 250 WYDANIACH W ŁĄCZNYM NAKŁADZIE KILKUNASTU MILIONÓW EGZEMPLARZY
ajsłynniejsza powieść Lema, należąca do ścisłego kanonu literatury XX wieku, przetłumaczona na blisko pięćdziesiąt języków i opublikowana w łącznym nakładzie kilkunastu milionów egzemplarzy. Doczekała się dwóch głośnych adaptacji filmowych (Tarkowskiego i Soderbergha), jednak pozostaje dziełem odkrywanym wciąż na nowo przez kolejne pokolenia czytelników. Historia kontaktu z obcą formą inteligencji jest pretekstem dla rozważań o ograniczeniach i specyfice poznania. Dla jednych wzruszająca miłosna opowieść, dla innych metafizyczny traktat – kultowa książka Lema wymyka się wszelkim ostatecznym interpretacjom. Wystawa prezentuje sto dwadzieścia (z ponad dwustu pięćdziesięciu) wydań “Solaris” w kilkudziesięciu językach.
aniel Mróz był autorem ilustracji do “Bajek robotów” oraz “Cyberiady”. Jego niezwykłe grafiki często są wykorzystywane na okładkach książek Stanisława Lema.
W latach 1951–1978 był stałym ilustratorem tygodnika „Przekrój”, w którym zamieszczał swoje rysunki, a także tworzył charakterystyczną szatę graficzną pisma, z którym współpracował do końca życia – projektując jego okładki. Ponadto zajmował się grafiką książki (okładki, ilustracje, projekty typograficzne), scenografią teatralną, plakatem. Wykonał też ilustracje do dzieł Franza Kafki, Sławomira Mrożka, Juliusza Verne’a. Tworzył głównie techniką rysunku piórkiem i tuszem oraz collage’u. Prace Daniela Mroza posiadały własny, oryginalny styl. Cechowały je surrealizm i groteskowość.
Nowe wydanie “Summy Technologiae” ukaże się w tym roku w serii Wydawnictwa Literackiego z okładkami, zaprojektowanymi przez Przemka Dębowskiego